Geplaatst op
Van het beheren van boekingen, tot het inplannen van berichten op social media: ontdek welke rol CRM-software voor de toerismebranche kan betekenen.
Ieder bedrijf in iedere sector kan profiteren van de ondersteuning van CRM-software. De toeristische sector geldt hierin dan ook niet als een uitzondering op de regel; ook zij kunnen hun klantrelatieprocessen aanzienlijk verbeteren. Maar dan moeten ze wel beschikken over de juiste inzichten.
Dus welke voordelen brengt het CRM-systeem met zich mee en hoe kunnen bedrijven dit systeem optimaal toepassen? Dat lees je in dit artikel.
CRM: een definitie
CRM staat voor Customer Relationship Management. In onze taal wordt dat soms ook vertaald naar de term ‘klantrelatiebeheer’. De software helpt dus met het beheren van de relatie met je klant.
Allereerst fungeert de software namelijk als een centrale omgeving, met daarin alle relevante gegevens over je klanten en bedrijf. Telefoongesprekken, e-mails naar de klantenservice, aankopen en het contract.. als je op zoek bent naar informatie, dan ga je dat ongetwijfeld terugvinden in het CRM-systeem. De software kan deze informatie zelfs systematisch en automatisch met je delen, in de vorm van analyses en dashboards.
Daarnaast is de software ook bijzonder populair omdat het bepaalde werkzaamheden kan automatiseren. Dit zijn vaak de handmatige, repetitieve taken, zoals het verwerken van contractgegevens. Doordat de CRM-software deze taak van je overneemt, kan jij deze investeren in andere activiteiten.
Toepassingsmogelijkheden voor de toeristische sector
Dus, hoe komen deze systemen precies van pas in het dagelijks werkleven van bedrijven die actief zijn in de toerismebranche? Wat volgt zijn de drie belangrijkste toepassingsmogelijkheden van de software.
1 | Personalisatie van de klantervaring
Zoals gezegd slaat het CRM-systeem bepaalde klantgegevens op. In deze sector is dat van groot belang. Hierdoor kunnen gebruikers namelijk leren van informatie zoals de boekingsgeschiedenis, voorkeuren en reisgedrag. Aan de hand van deze informatie kun je aanbiedingen, aanbevelingen en communicatie per klant op hun wensen en behoeften afstemmen. Zo kan een reisbureau bijvoorbeeld een nieuwsbrief sturen die aansluit op reizen waarin men in het verleden interesse toonde.
2 | Betere klantenservice
CRM-systemen stellen gebruikers in staat om klantvragen en klachten efficiënt op te volgen. Wanneer iemand belt of mailt, heeft een medewerker binnen een paar seconden alle relevante informatie opgehaald, bijvoorbeeld over een recente boeking. Hierdoor zal het gesprek direct een stuk soepeler verlopen, wat bijdraagt aan een betere klantervaring. Dat zal op zijn beurt weer bijdragen aan de bevordering van de klanttevredenheid en -loyaliteit. Een klant die goed geholpen wordt zal in de toekomst namelijk sneller terugkomen.
3 | Marketing en social media
CRM-software voorzien gebruikers van belangrijke inzichten over het gedrag en de voorkeuren van hun klanten. Hierdoor kunnen marketingactiviteiten worden afgestemd op het gedrag van de klant.
Het systeem maakt het daarnaast ook mogelijk om eenvoudig, vanuit de softwareomgeving berichten te plaatsen. Gebruikers kunnen hierdoor tevens zien hoe goed deze berichten het doen, of kunnen hierdoor eenvoudig reageren op reacties van volgers en andere internetgebruikers.
Ben je op zoek naar een geschikt CRM-systeem voor jouw bedrijf? Klik dan hier.